«НІ» ДИСКРИМІНАЦІЇ
Тривалість
90 хвилин
Мета
Формування толерантного ставлення
до ВІЛ-позитивних людей.
Тренінг навичок протидії стигмі й
дискримінації.
Очікувані
результати
Після цього тренінгу учасники:




Обладнання і
матеріали
Посібник для учнів.
Папір форматів А2, А3, А4.
Маркери, фломастери.
Для гри: «Защіпка». Защіпки для
білизни за кількістю учасників. Вони мають бути трьох кольорів (наприклад
червоні, зелені, жовті). Одна защіпка — особлива (наприклад синя).
Замість защіпок можна використати
різнокольорові липкі папірці.
Плакат: «Стигма і дискримінація».
Напишіть на великому аркуші паперу визначення стигми, дискримінації, СНІДофобії
(Посібник для учнів, с. 147).
Орієнтовний
план
Тренінгові
активності
Час
Привітання, зворотний
зв'язок
5 хв.
Стартові завдання.
Гра «Защіпка» 10 хв.
Обговорення: « Що
відчуває жертва дискримінації»
10 хв.
Інформаційне
повідомлення: «Як протидіяти стигмі, дискримінації і
СНІД офобії»
10 хв.
Робота в групах:
«Стигма і дискримінація» 15 хв.
Обговорення притчі:
«Як здолати страх» 5 хв.
Міні-лекція: «ВІЛ
/СНІД і право» 10 хв.
Робота в групах: «ВІЛ
і права людини» 15 хв.
Зворотний зв'язок,
завершення тренінгу 10 хв.
Всього: 90 хв.
Привітання, зворотний зв'язок ( Використання відеоролика,
презентації)
·
Виконання ритуалу
привітання.
·
Знайомство. Вправа « Острів»
Мета — усвідомити цінності.
На дошці малюють шість островів з написами: «дружба»,
«любов», «здоров'я», «родина», «слава», «багатство». Учасники пишуть свої імена
на клейких папірцях і «оселяються» на певному острові, пояснюючи свій вибір.
·
Повідомлення учасників про вивчення останнього модуля програми: «Протидія
дискримінації. Підтримка людей, які живуть з ВІЛ».
·
Очікування « Галявина знань»
Стартове завдання. Гра « Защіпка»
Мета:
Цю гру проводять з тим, щоб молоді люди відчули несправедливість
дискримінації і
спробували зрозуміти почуття тих, хто є жертвою стигми і дискримінації
ВІЛ-позитивних.
Повідомте учасників,
що до закінчення цієї гри не можна розмовляти. Зберігаючи мовчання, слід
користуватися тільки «мовою жестів».
Прикріпіть защіпки на спини учасників так, щоб
вони не бачили, яку саме ви чіпляєте.
Прикріпіть особливу защіпку волонтерові, який
вміє висловлювати
свої почуття
(попередньо домовтеся з ним і поясніть його місію).
Запропонуйте учасникам об’єднатися в групи за
кольорами защіпок.
Запитання для обговорення:
• Що відчував(ла) волонтер, бігаючи від групи до групи?
• Що відчували решта учасників?
Запропонуйте учасникам обійти навколо стільця,
щоб вийти з ролі, і повернутися в загальне коло.
Обговорення: « Що відчуває жертва дискримінації» (Посібник для
учнів, завдання 16.3, с. 150)
Мета:
Це завдання допоможе учасникам усвідомити глибину страждань
ВІЛ-позитивних людей,
які стають жертвою стигми і дискримінації.
Запропонуйте
учасникам по черзі прочитати наведені ситуації про
ВІЛ-позитивного
підлітка.
Запитання для обговорення:
• Що відчуває хлопець?
• Що він думає про людей свого містечка?
• Як ви гадаєте, що найбільше його образило і чому?
Інформаційне повідомлення: «Як протидіяти стигмі, дискримінації і
СНІДофобії » (посібник для учнів, с. 147) ( Слайди презентації)
Робота в групах: «Стигма і дискримінація» (посібник для учнів, с.
148)
Об’єднання учасників у чотири групи і
обговорення стереотипів стосовно
людей, які живуть з
ВІЛ.
Дайте відповіді на запитання (варіанти
відповідей наведено нижче).
Запитання 1. Чи відповідають дійсності ці
висловлювання?
Ні, ці висловлювання
не відповідають дійсності. Наприклад, значна частина ВІЛ-інфікованих — це
новонароджені діти. Багато людей інфікується в шлюбі від свого чоловіка або дружини.
Запитання
2.
Чи є вони справедливими?
Це несправедливо — погано ставитися
до хворих людей.
Запитання
3.
Чи допоможе таке ставлення
здолати епідемію?
Це змушує людей уникати
обстеження на ВІЛ. Це змушує їх приховувати свій
статус і відмовлятися від
лікування.
Запитання
4.
Чому одні люди дискримінують
інших?
Вони беруть приклад з батьків, інших
дорослих та однолітків. Їм бракує достовірної інформації. Вони бояться певного
кола осіб. Вони не сприймають тих, хто не схожий на них. Вони приписують людям
негативні риси, які вважають характерними для їхньої раси, національності, статі,
хвороби.
Запитання
5.
Чому важливо цього не робити?
Це ображає людей. Це
несправедливо. Ми б не хотіли, щоб так ставилися до нас. Рівність — основне
право людини.
Запитання
6.
Що б ви могли зробити, якби
почули дискримінаційні висловлювання
на адресу ВІЛ-позитивних?
Скажіть людині, що вам неприємно
це чути. Поясніть, чому важливо виявляти співчуття і
підтримку хворим на ВІЛ або СНІД.
Обговорення притчі: «Як здолати страх» (посібник для учнів,
завдання 16.2, с. 149).
Прочитайте притчу: «Як здолати велетня».
Причиною
стигми і дискримінації людей, які живуть з ВІЛ, у більшості випадків є
необгрунтований страх інфікування статевим шляхом.
Запитання для обговорення:
•
Що породжує цей страх?
•
Як можна позбутися його?
Міні-лекція: «ВІЛ/СНІД і право» (посібник для учнів, с. 151).
Робота в групах: «ВІЛ і права людини»
(посібник для учнів, завдання 16.4, с. 152—153).
Слово вчителя: «Шляхи
зараження ВІЛ обмежені, й тому ВІЛ не належить до інфекцій, що потребують запровадження
карантину й ізоляції інфікованих. Людина може надійно захистити себе за
допомогою найпростіших заходів. Не існує жодних вагомих підстав обмежувати
права інших людей. Навпаки, дотримання прав людини, особливо права на інформацію
і захист від дискримінації, надзвичайно важливе для боротьби з епідемією».
·
Руханка. Вправа
« Шикуйся»
Об’єднайте учасників у 3
групи, розподіліть ситуації.
Організуйте
обговорення.
Варіанти
правильних відповідей:
Ситуації 1 і 3
Безпідставно порушено
права пацієнтів на отримання медичної допомоги.
Лікарям слід застосовувати
до усіх пацієнтів такі засоби безпеки, ніби кожен із них є ВІЛ-позитивним.
Ситуація 2.
Порушено право на
досягнення максимального рівня фізичного
і психічного здоров’я та право на навчання і всебічний розвиток своїх
здібностей
Ситуація 4
Порушено право на
збереження лікарської таємниці і право на роботу.
Також порушено права
інших працівників на добровільне і конфіденційне обстеження на ВІЛ-інфекцію.
Зворотний
зв'язок
• Запропонуйте
учасникам пригадати, що вони робили на цьому й попередньому тренінгу (учасники
відповідають, дотримуючись правила «Піднятої руки»).
Ритуал прощання (як на попередніх тренінгах)
Немає коментарів:
Дописати коментар