Структура 2016-2017 навчального року
Згідно листа Міністерства освіти і науки
України від 09.06.2016 № 1/9-296 «Про
структуру 2016-2017 н.р. та навчальні плани загальноосвітніх навчальних
закладів» структуру навчального року та строки проведення канікул встановлюють
самі навчальні заклади за погодженням з відповідними органами управління
освіти. При цьому навчальний рік розпочинається 1 вересня 2016 року і
закінчується не пізніше 1 липня 2017 року. Тривалість канікул протягом
навчального року не може бути меншою 30 календарних днів, без урахування днів,
коли діти припиняли навчання з незалежних від них причин (карантин,
температурний режим тощо). Закінчується навчальний рік проведенням державної
підсумкової атестації випускників основної і старшої школи (перелік предметів, форму та терміни
проведення буде затверджено Міністерством освіти і науки України додатково).
Враховуючи вищезазначене, кількість
фактично проведених учителями уроків може бути меншою від попередньо
запланованої. У такому випадку навчальний заклад та вчителі обов’язково мають
вжити заходів щодо освоєння учнями змісту предмету в повному обсязі за рахунок
ущільнення, самостійного опрацювання, засобів дистанційного навчання тощо.
Загальноосвітні навчальні заклади
спільно з органами державної влади та органами місцевого самоврядування
самостійно приймають рішення про доцільність проведення навчальної практики та
навчальних екскурсій.
Роль
навчального предмету «Хімія» у системі загальної середньої освіти
зумовлена значенням хімічної науки у пізнанні законів природи і розвитку
виробничих напрямків суспільства. Стратегічними пріоритетами розвитку хімічної
освіти є:
1.
Формування в учнів:
- ключових та предметної
компетентностей;
- ціннісних орієнтацій на збереження
природи;
- ідей сталого розвитку суспільства;
- цілісних знань про хімічні явища і
роль хімії.
2.
Висвітлення сучасних наукових досліджень на уроках хімії.
3.
Національно-патріотичне виховання засобами предмету.
4.
Створення умов для розвитку творчих здібностей учнів та ефективних моделей
організації роботи з обдарованими дітьми.
5.
Покращення матеріально-технічного забезпечення кабінетів хімії.
Для реалізації зазначених питань
необхідно:
- урізноманітнити форми і методи роботи
з дітьми шляхом використання краєзнавчого матеріалу як при викладанні хімії,
так і в позакласній роботі з предмету;
- посилити практичну спрямованість
шкільного курсу хімії через реалізацію принципу ужитковості хімічних знань та шляхом
застосування проектно-дослідницької діяльності;
- створити умови для проходження курсів
підвищення кваліфікації учителів та систему методичної допомоги у міжкурсовий
період з метою їх професійного зростання та саморозвитку;
- поширювати перспективний педагогічний
досвід учителів хімії з впровадження інноваційних технологій навчання через
участь у творчих групах, семінарах, розробку моделей уроків, що опираються на
ці технології.
Організація навчання хімії в
загальноосвітніх навчальних закладах
Навчання хімії у загальноосвітніх
навчальних закладах здійснюватиметься за типовими навчальними планами, перелік
яких подано у листі Міністерства освіти і науки України від 09.06.2016 № 1/9-296 «Про структуру 2016-2017 н.р. та навчальні
плани загальноосвітніх навчальних закладів».
Розподіл кількості годин
(тижневе навантаження) на вивчення хімії в основній (табл. 1) та старшій (табл.
2) школах наведено нижче:
Таблиця 1
7
клас
|
8
клас
|
8
клас
(поглиблене
вивчення
хімії)
|
9
клас
|
9
клас
(спеціалізовані
школи з поглибленим
вивченням
іноземних
мов)
|
9
клас
(поглиблене
вивчення
хімії)
|
1,5
|
2
|
4
|
2
|
1,5*
|
4
|
*Орієнтовний розподіл годин між темами та особливості
вивчення хімії в 9 класах спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням
іноземних мов надано у методичних рекомендаціях щодо вивчення хімії у 2009/2010
навчальному році (лист МОН України від 22.05.2009 № 1/9-353).
Таблиця 2
10 клас
|
11 клас
|
||||
Рівень
стандарту
|
Академічний
рівень
|
Профільний
рівень
|
Рівень
стандарту
|
Академічний
рівень
|
Профільний
рівень
|
1
|
1
|
4
|
1
|
2
|
6
|
Залишається
актуальним питання щодо збільшення
кількості годин у 10-11-х класах технологічного (легка промисловість, харчові
технології тощо) математичного та, особливо, фізико-математичного профілів на
вивчення хімії за рахунок годин варіативної складової. Тексти методичних
рекомендацій попередніх років розміщені на сайті Міністерства освіти і науки
України (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations)
та Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (http://www.soippo.edu.ua/index.php/mobilna-storinka-metodista?id=149:2011-05-31-10-55-35).
Програмно-методичне
забезпечення
У 2016-2017
навчальному році інваріативна складова навчання хімії здійснюватиметься за
такими програмами:
7-8 класи – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.
Хімія. 7-9 класи (затверджена
наказом МОН України від 26.06.2012 № 664 зі змінами, затвердженими наказом МОН
України від 29.05.2015 № 585.
9 клас – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.
Хімія. 7-11 класи. – К. : Ірпінь: Перун, 2005.
8 клас з
поглибленим вивченням хімії – Програма
для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням хімії
(затверджено наказом МОН України від 17.07.2015 № 983).
9 клас з
поглибленим вивченням хімії – Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
з поглибленим вивченням хімії, «Збірник навчальних програм для загальноосвітніх
навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного
та технологічного циклу» – К. : Вікторія, 2009.
10-11
класи
– «Хімія. Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних
закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене
вивчення. 10-11 класи. – Тернопіль : Мандрівець, 2011.
Усі зазначені вище
програми розміщені на сайті Міністерства освіти і науки України. – Режим
доступу :
http://mon.gov.ua/activity/education-/zagalna-serednya/navchalni-programy.html.
Учителям рекомендуємо з ними ознайомитись, оскільки деякі програми старшої
школи зазнали змін (наказ Міністерства освіти і науки України від 08.02.2016 №
92 «Про організацію доопрацювання навчальних програм для учнів 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів»).
Програми, як і раніше, позбавлені жорсткого
поурочного поділу. Вчителі на власний розсуд можуть обирати послідовність
розкриття матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка.
Зміст навчальних програм
реалізується через навчальне забезпечення, що має гриф Міністерства освіти і
науки України (табл. 3).
Таблиця 3
Клас
|
Рекомендовані підручники
(автори та видавництво)
|
Рекомендовані зошити для
виконання практичних робіт
|
|
Основна школа
|
|||
7
|
«Хімія»
підручники для 7 класу ЗНЗ авторів:
- Ярошенко О.Г.;
-
Савчин М.-В. М.;
-
Попель П.П., Крикля Л.С.;
- Лашевська Г.А., Лашевська А.А.;
- Григорович О.В.;
- Дячук
Л.С., Гладюк М. М.;
- Коваленко
В.С., Ляшенко А.Х.;
- Буринська
Н.М.;
-
Василенко С.В., Коваль Я.Ю.
Додаток 2 до наказу МОН України
від 22.07.2015 № 786 «Перелік підручників для учнів
7 класу загальноосвітніх навчальних закладів, що можуть друкуватися за кошти
державного бюджету»
|
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії.
7 клас / Сударева Г.Ф., Депутат В.М. – Суми : Нота бене, 2015.
«Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах», протокол № 3 від 26.06.2015 (Лист Інституту
інноваційних технологій і змісту освіти від 26.06.2015 № 141/12-Г-696)
|
|
8
|
«Хімія»
підручники для 8 класу ЗНЗ авторів:
− Лашевська Г.А., Лашевська А.А.
− Попель П.П., Крикля Л.С.
− Гранкіна Т.М.
− Дячук Л. С., Гладюк М.М.
− Савчин М.М.
− Ярошенко О.Г.
− Буринська Н.М.
− Григорович О.В.
− Бутенко А. М. «Хімія для загальноосвітніх навчальних закладів з
поглибленим вивченням хімії»
Додаток 1 до наказу МОН України
від 27.05.2016 № 585 «Перелік підручників для учнів
8 класу загальноосвітніх навчальних закладів, що друкуватимуться за кошти
державного бюджету у 2016 році»
|
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії.
8 клас. – Суми : Нота бене, 2016.
«Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах», протокол № 5 від 11.07.2016 (Лист Інституту
модернізації змісту освіти від 20.07.2016 № 2.1/12-Г-574)
|
|
В умовах можливої відсутності
підручників для організації навчально-виховного процесу в 8 класі
загальноосвітніх навчальних закладів пропонуємо використати підручники
минулих років видання, враховуючи при цьому зміни у програмі
|
|||
9
|
− Буринська Н.М., Величко Л.П. – К.: Перун, 2009;
− Попель П.П., Крикля Л.С. – К.: Академія, 2009;
− Лашевська Г.А. – К.: Ґенеза, 2009;
− Ярошенко О.Г. – К.: Освіта, 2009.
|
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії. 9
клас / Сударева Г.Ф., Депутат В.М. – Суми : Нота бене, 2015.
«Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах», протокол № 5 від 11.07.2016 (Лист Інституту
модернізації змісту освіти від 20.07.2016 № 2.1/12-Г-576)
|
|
Старша профільна
школа
|
|||
10
|
Хімія (рівень стандарту, академічний)
− Ярошенко О.Г. – К.: Грамота, 2010;
− Попель П.П., Крикля Л.С. – К.: Академія, 2010.
|
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії. 10-11
класи. Рівень стандарту / Сударева
Г.Ф., Чайченко Н.Н.,
Депутат В.М – Суми : Нота бене,
2015.
«Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах», протокол № 2 від 18.03.2014 (Лист Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти від 21.03.2014 № 14.1/12-Г-442)
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії. 10
клас. Академічний рівень / Сударева
Г.Ф., Депутат В.М, Чайченко Н.Н. – Суми : Нота бене, 2015.
«Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах», протокол № 2 від 18.03.2014 (Лист Інституту інноваційних
технологій і змісту освіти від 21.03.2014 № 14.1/12-Г-443)
|
|
Хімія (профільний рівень)
− Буринська
Н.М., Депутат В.М.,
Сударева Г.Ф., Чайченко Н.Н. – К.: Педагогічна думка, 2011. |
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії. 10
клас. Профільний рівень / Сударева
Г.Ф., Чайченко Н.Н., Депутат В.М. – Суми : Нота бене, 2015.
«Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах», протокол № 5 від 11.07.2016 (Лист Інституту
модернізації змісту освіти від 20.07.2016 № 2.1/12-Г-575)
|
||
11
|
Хімія (рівень стандарту)
−
Коваленко В.С., Ляшенко А.Х. – К.: Довкілля-К, 2010;
−
Лашевська Г.А., Лашевська А.А. – К. : Генеза, 2010;
−
Якунін Я.Ю. –
К. : СИЦИЯ, 2010;
−
Ярошенко О.Г. –
К.: Грамота, 2010
|
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії. 10-11
класи. Рівень стандарту / Сударева
Г.Ф., Чайченко Н.Н., Депутат В.М. – Суми : Нота бене, 2015.
«Схвалено
для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», протокол № 2 від
18.03.2014 (Лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від
21.03.2014 № 14.1/12-Г-442)
|
|
Хімія (академічний рівень)
−
Попель П.П., Крикля Л.С. – К.: Академія, 2011;
−
Величко Л.П. –
К. : Освіта, 2011.
|
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії. 11
клас. Академічний рівень/ Сударева
Г.Ф., Депутат В.М. – Суми : Нота бене, 2015.
«Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах», (Лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
від 06.08.2014 № 14.1/12-Г-1496)
|
||
Хімія (профільний рівень)
− Величко Л.П. – К. : Перун, 2011.
|
Сударева Г.Ф. Зошит для практичних робіт з хімії. 11
клас. Профільний рівень / Сударева
Г.Ф., Чайченко Н.Н., Депутат В.М. – Суми : Нота бене, 2015.
«Схвалено для використання у загальноосвітніх
навчальних закладах», (Лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти
від 06.08.2014 № 14.1/12-Г-1497)
|
||
Нагадуємо, що в організації
навчально-виховного процесу загальноосвітнім навчальним закладам дозволено
використовувати лише програми (інваріативної й варіативної складової) та навчальну
літературу, що має гриф Міністерства освіти і науки України або схвалені
відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти. Перелік їх
постійно оновлюється, друкується в інформаційному збірнику Міністерства освіти
і науки України та розміщується на сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua)
та Інституту модернізації змісту освіти (http://www.imzo.gov.ua/).
Особливості
вивчення хімії в 8 класі за новою програмою
У 2016-2017 навчальному році в 8 класі продовжується
вивчення хімії за Державним стандартом
базової і повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою Кабінету
Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392, який
ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і
діяльнісного підходів.
У 8 класі суттєво змінюється підхід до
викладання предмету. Нова структура програми передбачає вивчення неорганічних
сполук вже на основі знань про будову речовин і періодичний закон. Така
послідовність має на меті сприяти глибшому розумінню й усвідомленню залежності
властивостей неорганічних речовин від складу і будови.
Програма передбачає вивчення чотирьох
тем і в наступній послідовності:
1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома
(14 годин).
2. Хімічний зв’язок і будова речовини (9 годин).
3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами (9 годин).
4. Основні класи неорганічних сполук (25 годин).
При вивченні теми «Періодичний закон і періодична
система хімічних елементів. Будова атома» учні повинні опанувати знання про
будову атома на прикладі перших двадцяти хімічних елементів і пов’язати їх зі
структурою періодичної системи, будуючи графічні та електронні формули. Ці
знання дадуть можливість пояснити періодичність зміни властивостей хімічних
елементів та залежність характеру елементів й властивостей їхніх сполук від
електронної будови атомів. На основі цих знань розкривається тема «Хімічний
зв’язок і будова речовини», яка передбачає усвідомлення учнями електронної
природи ковалентного та йонного хімічних зв’язків, будови атомних, молекулярних
та йонних кристалічних ґраток, поняття про ступінь окиснення та ознайомлення з
правилами його визначення у сполуках.
Тема «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними
формулами» є фундаментальною для подальшого формування вмінь розв’язувати
розрахункові задачі з хімії. Тому учні мають добре засвоїти поняття «кількість
речовини», «моль», «молярна маса», «молярний об'єм газів», «відносна густина
одного газу за іншим», «стала Авогадро»
та навчитися встановлювати між ними взаємозв’язок.
Важливою для опанування учнями є тема «Основні класи
неорганічних сполук» оскільки саме під час її вивчення восьмикласники знайомляться зі складними неорганічними
сполуками такими як оксиди, основи, кислоти та солі. Базуючись на знаннях про
періодичний закон та будову речовини учні мають змогу розглянути будову,
номенклатуру, фізичні та хімічні властивості сполук, їх поширення у природі та
застосування.
Складність вивчення цієї теми пов’язана з тим, що
кожен авторський колектив по-різному підійшов до послідовності її розкриття. До
того ж у другому семестрі можливі непередбачувані «канікули», що вплинуть на
кількість навчальних годин. А тому рекомендуємо:
1)
переглянути
послідовність розкриття цієї теми за підручником обраного Вами автора,
погодитися з нею, або вибудувати власну;
2)
при
календаризації поурочного планування враховувати обрану послідовність вивчення
теми та структуру навчального року вашого навчального закладу.
Особливої уваги потребує формування в учнів культури
проведення хімічного експерименту, якого традиційно залишається три види:
демонстраційні (19) і лабораторні (9) досліди та практичні (2) роботи. Також за
прикладом сьомого класу, в оновлену програму було введено два домашніх
експерименти: «Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами
кристалічних ґраток: води, кухонної солі, піску» та «Дія на сік буряка
лимонного соку, розчину харчової соди, мильного розчину». Мета цих робіт –
показати можливості застосування
отриманих знань у школі в домашніх умовах.
Інструктивні картки для учнів
наведено у підручниках, однак учитель може їх розробити самостійно, в
залежності від рівню підготовки класу. Звертаємо увагу, що під час пояснення
домашнього завдання, яке містить домашній експеримент, обов’язково потрібно
повторити з учнями правила безпеки життєдіяльності, що стосуються виконання
безпосередньо цієї роботи. Виконувати експеримент удома бажано за присутності батьків (дорослих членів родини).
Підхід до оцінювання результатів виконання домашнього експерименту рекомендуємо
застосувати такий, як і до перевірки класичного домашнього завдання.
Теми та зміст практичних
робіт не зазнали суттєвих змін. Нагадуємо, що їх виконання і оцінювання є
обов’язковим. Проводиться практична робота
цілий урок.
Виходячи з можливостей кабінету
хімії, та, беручи до уваги токсичність речовин, їх концентрацію, наявність прекурсорів
і правила безпеки, учитель на свій розсуд може доповнити хімічний експеримент, як демонстраційний, так і
лабораторний (програма 2015 р.), зокрема, експериментом ужиткового характеру
(програма 2005 р.). За необхідності, в окремих випадках, рекомендуємо
використовувати відео-досліди, які дадуть можливість продемонструвати учням
експеримент, який неможливо провести в класі з будь-яких причин. Проте,
акцентуємо увагу на тому, що відео-дослід не повинен заміщати реальний хімічний
експеримент, оскільки формування предметних компетентностей передбачає
наявність практичного досвіду.
Програма 8 класу
передбачає виконання семи навчальних проектів. Вони можуть бути як теоретичного
характеру («З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів», «Форми
періодичної системи хімічних елементів») так і експериментального («Хімічний
склад і використання мінералів», «Вирощування кристалів солей»). Учитель
самостійно визначає час для захисту
проектів, який може відбуватися як на спеціально відведеному уроці, так і під
час уроку з певної теми. Проте, зважаючи на теми навчальних проектів, що
зазначені у програмі, рекомендуємо їх зробити складовою уроку і на основі
результатів учнівської проектної діяльності вивчити зміст тем окремих уроків
навчальної програми (табл.4)
Таблиця 4
Тема уроку
відповідно до програми
|
Тема навчального проекту
відповідно до програми
|
Короткі
історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів
|
№ 1.
З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів
|
Структура
періодичної системи хімічних елементів
|
№ 2.
Форми періодичної системи хімічних елементів
|
Залежність
фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток
|
№ 3.
Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток
|
Використання
оксидів, кислот, основ і середніх солей. Вплив на довкілля
|
№ 4. Сполуки
основних класів у будівництві й побуті
№ 5. Хімічний
склад і використання мінералів
№ 6. Вирощування
кристалів солей
№ 7. Вплив
хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини
|
Вимоги до організації проектної діяльності з хімії, системи її
оцінювання, записів в класному журналі залишаються незмінними (у порівнянні з
минулим навчальним роком) і прописані у листі Міністерства освіти і науки
України від 26.06.2015 № 1/9-305 «Про вивчення базових дисциплін у
загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році».
Актуальним залишається питання національно-патріотичного виховання учнів у загальноосвітніх
навчальних закладах (додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від
16.06.2015 р. № 641),
а
тому методичні рекомендації щодо його організації на уроках хімії залишаються
незмінними і розміщені на сайті Сумського обласного інституту післядипломної
педагогічної освіти (http://www.soippo.edu.ua/index.php/46-uncategorised/1298-2015-2016-programno-metodichne-khimiya)
Оцінювання
навчальної діяльності учнів та ведення документації кабінету хімії
Оцінювання
навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до Критеріїв
оцінювання (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 № 329 «Про затвердження Критеріїв
оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної
середньої освіти»), які визначають загальні підходи до
визначення рівня навчальних досягнень учнів, та орієнтовних вимог затверджених
наказом Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222 «Про
затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових
дисциплін у системі загальної середньої освіти» (за Держстандартом 2011 року).
Акцентуємо увагу
на те, що у навчальній програмі з хімії визначено перелік основних вимог до
результатів навчання учнів. У цих вимогах опосередковано відібрано ключові
компетентності учнів через способи дій на різних пізнавальних рівнях, а саме:
початковий
рівень
(розпізнавання)
|
учень
називає, наводить приклади, описує
|
середній
рівень
(розуміння)
|
учень
розрізняє, ілюструє, складає формули і рівняння, наводить означення
|
достатній
рівень
(уміння і навички)
|
учень
пояснює, обчислює, характеризує, класифікує, використовує, робить висновки
|
високий
рівень
(перенесення знань)
|
учень
обґрунтовує, аналізує, прогнозує, встановлює зв’язки, висловлює судження,
оцінює
|
Основними видами
оцінювання навчальних досягнень учнів із хімії залишається поточне, підсумкове
(тематичне, семестрове, річне) оцінювання та державна підсумкова атестація (за
вибором).
При веденні ділової документації
(класних журналів, журналів інструктажу з безпеки життєдіяльності, інструкцій з
безпеки, документації кабінету хімії тощо) потрібно обов’язково дотримуватися
чинних нормативних документів і методичних рекомендацій, які можна знайти на
офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua)
або Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (www.soippo.edu.ua)
у розділі «Мобільна сторінка методиста → учителю хімії». Також, у 2014 році
сформовано збірку, що має гриф Міністерства освіти і науки України «Кабінет
хімії загальноосвітнього навчального закладу»: методичний посібник, нормативні документи та методичні рекомендації
/ упор. Л.А. Коростіль. – Суми, 2014. – 2-е видання оновлене. – 134
с. (протокол № 6 від 12.11.14, лист Інституту інноваційних технологій та змісту
освіти від 12.11.14 № 14.1/12-Г-1819).
Методист з хімії
Сумського ОІППО Метейко
А.В.
Немає коментарів:
Дописати коментар