Сульфатна
кислота. Фізичні та хімічні властивості. Сульфати. Якісна реакція на сульфат -
іон. Значення сульфатної кислоти та сульфатів
Цілі уроку:

кислот на прикладі сульфатної кислоти;





Обладнання та
реактиви:
таблиця „ Застосування сульфатної
кислоти ”, „ Таблиця
розчинності кислот, солей, основ у воді ”, барій хлорид, штатив з пробірками, індикатори, метали, солі,
основи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок – дослідження
Методи: експеримент, робота з
підручником, групова та індивідуальна
робота, евристична бесіда
Думати і діяти,
Хімія – дивовижна наука,
Діяти і думати – в
якій криється щастя людське і
Ось мета нашої мудрості. величезні можливості
Гете
Д.І.Менделєєв
Структура уроку
1. Організаційна
частина
2. Мотивація
навчальної діяльності
Хімію часто називають наукою - чарівницею, наукою великих
чудес. І це справедливо. Вона так широко ввійшла в наше життя, побут, що важко
знайти людину, яка б не користувалася продукцією хімічного виробництва. Хіміки
створюють сплави і напівпровідники, скло і кераміку, синтетичні волокна і ліки,
барвники і пахучі речовини. Хіба це не чудеса! Зумій їх тільки побачити. І все
це нам дасть її величність – Хімія.
Щоб
усе це пояснити,
Хімію
вам раджу вчити,
А
наука - не проста,
Вам
відкриє чудеса!
Урок
сьогодні не простий,
Усім
відомий, звичний,
Я пропоную
провести
Експеримент
хімічний.
Отож
озбройтеся знаннями,
Згадайте
всі закони.
Я
сподіваюсь – вдасться вам
Здолати
перепони.
В
країну хімії! Вперед
Сміливо
вирушаймо,
І
все, що вивчили раніш,
Ми
разом пригадаймо!
Світ хімічних речовин досить різноманітний. Речовини мають
свої властивості. Тому під час використання речовин, як писав Гете, треба
„ думати і діяти, діяти і думати – ось мета нашої
мудрості ”. Ці слова і будуть девізом нашого уроку.
Тож,
шановні друзі, давайте пригадаємо інформацію про сульфатну кислоту
1. Формула кислоти.
2. Якісна і кількісна
характеристика.
3. Структурна та електронна формули
Н О О
S
Н О О
Н О О
S
Н О О
У молекулі кислоти всі зв’язки ковалентні, але внаслідок
різного значення електронегативності хімічних елементів відбувається зміщення
електронної густини зв’язку. У наслідок цього зв’язок поляризується й атом
Гідрогену в результаті набуває додаткової рухливості (здатності
відщеплюватися), що й зумовлює кислотні властивості.
Електролітична
дисоціація.
Сильний електроліт. У водних розчинах дисоціює на йони за
двома ступенями (за першим практично повністю):
(Учень біля дошки
записує рівняння електролітичної дисоціації)
H2SO4 = H+ + HSO4 -
HSO4 - = H+ + SO4 2-
4. Вивчення нового
матеріалу
Прошу
вас прийняти до відома фізичні характеристики кислоти
4.1.Демонстрування
кислоти, робота з підручником
Сульфатна кислота – важка оліїста безбарвна рідина. Вона
не летка, запаху не має. Надзвичайно гігроскопічна, активно вбирає вологу,
змішується з водою у будь – яких співвідношеннях.
Розчинення
сульфатної кислоти у воді супроводжується виділенням великої кількості теплоти,
що може призвести до закипання води і розбризкування кислоти
- В якому агрегатному стані
перебуває кислота? ( у рідкому)
- Демонстрація
розчинення кислоти у воді.
- Як правильно розчиняти кислоту у воді?
( Потрібно лити
кислоту у воду )
4.2.
Хімічні властивості кислоти
( обговорення з
учнями хімічних властивостей кислоти)
- Взаємодіє з металами;
- Взаємодіє з оксидами металів;
- Взаємодіє з основами;
- Взаємодіє з солями
У вас виникло
бажання перевірити властивості на практиці?
Робота в групах
-
Об’єднання учнів у групи;
-
Правила Б/Ж
Як кислоти наливаєш
Обережним з ними будь
Як розіллєш ненароком
То про соду не забудь.
А як луги наливаєш
Пам’ятай: вони їдкі,
Розчин
оцту їх змиває
Навіть із руки!
Проведення
хімічного експерименту;
-
Запис відповідних рівнянь реакцій;
-
Презентація роботи
-
( запис рівнянь реакцій на дошці
та їх обговорення)
1.Відношення до індикаторів:
Лакмус –
червоний,
Метилоранж – рожевий,
Фенолфталеїн – безбарвний.
2.Взаємодія з основами
2NaOH + H2SO4 =Na2SO4 + 2H2O
( запис рівняння реакції в іонній
формі)
NaOH + H2SO4 = NaHSO4 + H2O
Висновок.
Середні солі утворюються якщо луг взятий у
надлишку.
Кислі солі – лугу не вистачає для
нейтралізації кислоти.
3.Взаємодія з
оксидами металів:
H2SO4 + MgO = MgSO4 + H2O
H2SO4 + ZnO = ZnSO4 + H2O
4. Взаємодія з
солями.
Сульфатна кислота сильна і нелетка, одна з найстійкіших.
Вона може вступати в реакцію обміну з солями, утвореними слабкішими або леткими
кислотами і навіть сильними кислотами, якщо вони менш стійкі:
H2SO4 +
Na2CO3 = Na2SO4 + CO2 +
H2O
H2SO4+
2KNO3 = K2SO4 + 2HNO3
2KClO4 + H2SO4 = K2SO4 + HClO4
( запис рівнянь
реакції в іонній формі)
Учні працюють біля
дошки
BaCl2 + H2SO4 = BaSO4 + 2HCl
Останнє рівняння відображає якісну реакцію на
кислоту та її солі, бо утворюється нерозчинний у воді BaSO4.
Ba2+
+2Cl- + 2H+ + SO42- = BaSO4 + 2H+
+ 2Cl-
Ba2++ SO42- = BaSO4
5. Взаємодія з
металами.
Пояснення вчителя
Розбавлена
сульфатна кислота:
H2SO4 +Mg = MgSO4 + H2
H2SO4 + Zn
= ZnSO4 + H2
Концентрована
сульфатна кислота – сильний окисник. Вона може взаємодіяти з малоактивними металами:
2H2SO4 +Cu = CuSO4 + SO2 + 2H2O
Зверніть увагу: під час взаємодії
концентрованої сульфатної кислоти з малоактивними металами відновлюється не
Гідроген кислоти, а Сульфур, тому водень не виділяється
6.Застосування сульфатної кислоти і сульфатів.
(Інформаційне
повідомлення учнів)
7. Підведення підсумків
Починайте свій виступ зі слів:
„ На уроці для мене найважливішим відкриттям було......”
У своїх відповідях можете використовувати словосполучення
:
„ На мою думку ....”
„ Ця інформація дає....”
7. Рефлексія
8. Д/З
·
Прочитати параграф №6.
·
Виконати: Впр. №39
·
Впр. №40*
·
Скласти сенкан „ Сульфатна кислота ”
Бо повір, не всі ще відкриття
Здійснені
й записані в скрижалях.
І свою
частиночку життя
Віддаю
я хімії без жалю.
Треба тільки знать і розуміть
Всі її
процеси і закони.
І тоді
небесні і земні
Зорі
упадуть вам у поклон.
Немає коментарів:
Дописати коментар